sobota 26. listopadu 2011

Příprava

Než začnu vkládat články o tom, jak s Adámkem pracujeme, tak bych chtěla napsat něco o tom, jaké prostředí dítěti připravit, jak postupovat a motivovat dítě.
Chcete-li, aby se dítě soustředilo, tak vypněte radio, televizi a všechny zbytečné zvuky. Dítě by mělo být klidné, odpočinuté a nemělo by mít hlad. Pravidelně  pracujte na jednom místě, nejlépe u stolu nebo u stolečku, tak aby dítě vědělo, že u stolu se pracuje. Než začnete pracovat, tak ukliďte ze stolu, kde budete pracovat všechny nepotřebné věci. Na stolečku by mělo být pouze to, s čím budete pracovat. Z dohledu odkliďte všechno, co by mohlo dítě rozptylovat a po čem by mohlo těkat, tak aby se mohlo plně soustředit na to, co mu budete předkládat. Osobně mám odzkoušené, že si Adámek zvykl, že pracuje u malého stolečku. Nejdřív jsem preferovala jídelní židličku, protože z té mi nemohl utíkat a pak jsme přešli k většímu stolku. Dětem je vhodné vštěpovat metodu učení zleva doprava. Na levou stranu dávám činnosti, které budeme dělat a když je něco hotové přesunu to doprava, jakože je to hotové. Stejně postupuji při vypracovávání úkolů, například při počítání (počítáme např. zvířátka zleva doprava). Při hovoru a hře je dobré vždy sedět proti dítěti kvůli udržení očního kontaktu. Adámek i tak lepší plní úkoly, pokud k němu mluvím přímo a navazuji oční kontakt.
Velice důležité je rozdělit složitější věci na dílčí, snáze zvládnutelné. Pokud vidíme, že je pro dítě úkol složitý, rozkouskujeme ho na části, tak aby dítě činnost lépe zvládlo. Pokud dítě dílčí činnost zvládne, zkombinujte ji s další dovedností . Pokud je pro dítě nějaká činnost nebo manipulace s předměty složitá, tak dítěti vedeme ruku. Dítě vás pozoruje a časem dokončí činnost samo. Např. puzzle sestavte sami a poslední dílek, ten nechte na dítěti. Cílem je umožnit dítěti prožitek z úspěchu, tak aby bylo motivováno k pokračování. Postupně ubírejte dílky a nechte dítě, aby je tam dosadilo samo, až pak bude schopné složit i puzzle o více dílkách.
Opakujte, opakujte
Pokud chcete, aby dítě něco pochopilo, tak mu to samé pořád opakujte dokola. I když si budete myslet, že je to házení hrachu na zeď a že se to dítě snad nikdy nenaučí. Nepřestávejte a vytrvejte, ono se vám to vrátí.
Dítěti dejte dostatečný časový interval na odpověď či splnění úkolu.
Nenechte se odradit nedostatečnou reaktivitou dítěte. Sama mám odzkoušeno, že i když jsem si myslela, že Adámka něco nezajímá a nebaví ho to, tak jsem to zkusila víckrát a zjistila jsem, že tomu Adámek přišel na chuť a že ho to vlastně baví.
Vždy dokončujte započatou činnost, pokud to dítěti nejde nebo nemá zájem úkol dokončit, dokončete ho za něj.
Dítě chvalte a povzbuzujte ho. Soustřeďte se spíš na to, co udělalo dobře. Chyby a omyly opomíjejte, úspěchy chvalte a zdůrazňujte. My dáváme odměny, čokoládku, bonbón, ale i třeba že dostane to, co má rád, že půjde na trampolínu nebo pojede výtahem. Záleží na vás.


Neříkejte si, že to či ono vaše dítě nikdy nedokáže, nechte si vrátka otevřená. Nestavte mu do cesty překážky ani tím, že budete říkat, že se nikdy nenaučí sedět nebo mluvit. Procvičujte s dítětem i ty dovednosti  o nichž si myslíte, že to nikdy nezvládne. Nebraňte mu v seberealizaci. Dítě od Vás potřebuje příležitost a podporu k rozvoji, nikoli soudy o tom, co neumí a nikdy umět nebude. Dítě musí cítit, že mu věříte.
Inspirací k napsání tohoto článku pro mně byla kniha Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením od Sarah Newman , kterou tímto všem vřele doporučuji.

Více zde: http://predcasnatka.webnode.cz/news/priprava/
Vytvořte si vlastní stránky zdarma: http://www.webnode.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat